120 dní na výměnu a vrácení zdarma
98 % zákazníků doporučuje obchod
Přes 350 000 kusů spodního prádla za skvělé ceny
Čištění skladu! Slevy až 80 %
Slevy 40 až 80 %
Zvýhodněná balení se slevou až 72 %

Proč spát v ponožkách? Vědci mají jasno!

Uveřejněno: 03.04.2023
Kategorie: TIPY

Nosit ponožky na spaní nebo nenosit? Pro někoho samozřejmost, pro jiného naprosto nemyslitelná záležitost. O spaní v ponožkách existuje mnoho vědeckých studií, jejichž závěry vás možná překvapí.


Ponožky na spaní nosily už naše babičky

Teplé ponožky v posteli bývaly v dřívějších dobách naprosto samozřejmou součástí nočního úboru stejně jako pohodlné pyžamo. Ústřední topení je poměrně nový vynález, takže naši předkové často neměli luxus vytápěného obydlí a otázku v čem spát tak řešili ryze prakticky.
Ne každému však teplé ponožky na spaní vyhovují a bylo tomu tak jistě i v minulosti. Ponožky v posteli jistě nejsou žádnou povinností, ale mohou mít řadu benefitů.

Spaní v ponožkách přináší kvalitnější spánek

Ačkoliv mnoho z nás maminky od nošení ponožek na spaní odrazovaly, vědecké studie naznačují, že mohou pomoci kvalitnímu spánku. Ponožky regulují tělesnou teplotu, teplota chodidel zůstává po celou noc stejná, což může vést k tomu, že váš spánek bude hlubší a vy si lépe odpočinete.
Pro kvalitní spánek se tělo snaží snižovat svou tělesnou teplotu a paradoxně k tomu přispívá i spaní v ponožkách, které udržují nohy v teple. Pokud máte studené nohy, dojde ke stažení cév a krev proudí pomaleji. Naopak lepší krevní oběh pomáhá uvolnit více tepla přes kůži, což vede k celkovému ochlazení organismu.
Kvalitní spánek pomáhá našemu organismu regenerovat a také snižuje riziko vzniku demence. Potřeba spánku je individuální, ale obecně bychom si měli dopřát mezi 7 a 9 hodinami spánku denně. Nohy v teple a tedy nošení ponožek na spaní také pomáhá pro rychlé usnutí a je tak skvělou prevencí proti dlouhému převalování v posteli a počítání oveček.

zdroj: unsplash.com

Další výhody spaní v ponožkách

Spaní v ponožkách může mít ale i další výhody, ne jen podporu kvalitního spánku.

  • Ponožky na spaní se osvědčily některým ženám v menopauze. Nohy v teple jim pomáhají zvládat návaly horka a teplotní výkyvy způsobené hormonální nerovnováhou.
  • Dalším zdravotním důvodem, proč spát v ponožkách, je jejich schopnost snížit náběh na tzv. Raynardův fenomén. Jedná se o extrémní zúžení cév v periferních částech těla, především v prstech na nohou a rukou. To může vést k nepříjemnému mravenčení nebo pulzování v prstech, k otokům nebo znecitlivění končetin.
  • Vědci také zjistili, že spaní v ponožkách může zlepšovat váš sexuální život. Nošení ponožek na spaní prý zvyšuje schopnost dosáhnout orgasmu až o 30 % a muži, kteří se ponožek na nohou nevzdají ani v posteli mnohem lépe dokáží ženy uspokojit.

Na co si dát při spaní v ponožkách pozor

Nosit ponožky do postele není žádná povinnost, sami musíte zjistit, jaké podmínky jsou nejlepší pro váš kvalitní spánek. Pokud se pro spaní v ponožkách rozhodnete, věnujte pozornost především tomu, aby byly spací ponožky pohodlné.
Problémy vám mohou způsobit těsné lemy ponožek, které mohou přiškrtit přívod krve do nohou nebo způsobit nepříjemné otlaky. Někomu mohou vyhovovat třeba ponožky o něco větší, než nosí běžně, ženy tak například mohou nosit pánské ponožky.
I když jsme mezi výhodami ponožek na spaní zmiňovali pozitivní vliv na sexuální život, pravdou je, že některým lidem spaní v ponožkách prostě sexy nepřijde. Ačkoliv vám teplé ponožky na spaní přijdou pohodlné a stylové, váš partner nebo partnerka to mohou vidět jinak. Řešením tak může být třeba to, že si ponožky nasadíte opravdu až na spaní a ani o chvilku dříve.

zdroj: unsplash.com

Jaké spací ponožky vybrat

Při výběru ponožek na spaní si dejte pozor především na materiál, ze kterého jsou vyrobené. Dejte přednost přírodním materiálům, které mohou dýchat. Pro letní sezónu se lépe hodí lehčí materiály, jako je bavlna nebo bambus. Bambusové ponožky bývají také antibakteriální, proto se jako ponožky do postele skvěle hodí.


Pokud chcete opravdu teplé ponožky na spaní, vyzkoušejte ponožky z merino vlny. Ta pochází od speciálního druhu ovcí, které žijí ve vysokohorských oblastech. Jejich vlna je velmi kvalitní a používá se především k výrobě funkčního oblečení. Z merina se ale také vyrábí spodní prádlo, které je krásně teplé a přitom prodyšné.


Dámské ponožky na spaní můžete sladit s oblíbeným pyžamem nebo noční košilí a vytvořit si tak stylový komplet, ve kterém se budete cítit pohodlně a chvíle odpočinku si o to více užijete. Jestli opravdu trpíte na studené nohy, kterých vás nezbaví ani pořádná peřina, můžete vyzkoušet podkolenky, které nohy opravdu zahřejí.


Ponožky na spaní také nezapomeňte často měnit, aby nebyly propocené a neusazovaly se v nich bakterie. Můžete vyzkoušet také antibakteriální ponožky, které účinně hubí bakterie, eliminují zápach a předcházejí vzniku plísní.

Ponožky na spaní pro děti

Dětské spací zvyky jsou pro nás dospělé občas opravdovou hádankou. Některé spí schoulené do klubíčka, jiné zaberou celou manželskou postel, některé se zachumlají do peřiny až po bradu, jiné ji ze sebe okamžitě shodí. Ponožky do postele tak mohou některé děti bezmezně milovat, jiné nenávidět.
Dětské ponožky na spaní mohou být krásně barevné a veselé. Když na nich děti objeví své oblíbené zvíře, auto nebo jídlo, určitě je k jejich nošení snáze přemluvíte.

zdroj: pixabay.com

Další tipy pro kvalitní spánek

Ať už jste se rozhodli pro spaní v ponožkách nebo raději zůstanete bosi, kvalitní spánek je klíčem k dobré náladě, životní energii i vyšší produktivitě. Co můžete udělat pro to, abyste se opravdu dobře vyspali?

  • Choďte spát a probouzejte se přibližně ve stejnou dobu. Vaše tělo si zvykne na pravidelný režim a naučí se s časem určeným ke spánku dobře hospodařit.
  • Ložnici dobře vyvětrejte, nižší teplota přispěje k rychlému usnutí. Se studenýma nohama vám pak pomohou spací ponožky.
  • Před spaním omezte modré světlo vycházející z nejrůznějších obrazovek (televize, počítač, mobilní telefon). Můžete vyzkoušet také speciální brýle, které modré světlo blokují.
  • Odpoledne se vyhněte kofeinu a omezte množství vypitého alkoholu. Před spaním se vyhněte také velkému jídlu, které zbytečně zatěžuje žaludek.
  • A pokud jste se rozhodli pro spaní v ponožkách, využijte je naplno! Chodidla před odchodem do postele a natáhnutím teplých ponožek namažte hutným krémem nebo vazelínou, které se postarají o to, že vaše paty budou dokonale hebké.

Související produkty

Sdílejte tento článek

Přidat komentář



100% hodnocení
6 910 recenzí

98% hodnocení
15 015 recenzí